KERTAS CADANGAN
PROGRAM MEMARTABATKAN BAHASA KEBANGSAAN
ANJURAN BAHAGIAN SEKOLAH
&
JABATAN PELAJARAN NEGERI
1.0 LATAR BELAKANG
SEJAK KEBELAKANGAN INI, BAHASA MELAYU SUDAH SEMAKIN TERPINGGIR AKIBAT PENGURANGAN PERANAN BAHASA MELAYU DALAM BIDANG PENDIDIKAN NEGARA. SITUASI INI MENYEBABKAN SEMANGAT GURU BAHASA MELAYU SEMAKIN LUNTUR. JUSTERU, PERANAN DAN FUNGSI SEBENAR BAHASA MELAYU PERLU DIPERTAHANKAN DAN DIPERTINGKAT MENERUSI USAHA-USAHA MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU SESUAI DENGAN PERANANNYA SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN DAN SEBAGAI BAHASA PENGANTAR DI SEKOLAH.
2.0 MATLAMAT
UNTUK MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU SESUAI DENGAN KEDUDUKANNYA SEBAGAI BAHASA RASMI NEGARA DAN SEBAGAI BAHASA PENGANTAR UTAMA DALAM SISTEM PENDIDIKAN NEGARA.
3.0 OBJEKTIF
3.1 MELETAKKAN BAHASA MELAYU DI TEMPAT YANG SEWAJARNYA DALAM
SEGALA URUSAN RASMI
3.2 MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU DENGAN BETUL DALAM PERTUTURAN
DAN PENULISAN
3.3 MEMUPUK KECINTAAN TERHADAP BAHASA KEBANGSAAN DAN SEKALI GUS
MEMUPUK SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA
3.4 MELIBATKAN AGENSI KERAJAAN DAN BADAN KORPORAT BERSAMA-SAMA
MENGANGKAT DARJAT DAN MARTABAT BAHASA MELAYU MENERUSI
PROGRAM KEBAHASAAN YANG BERTERUSAN
4.0 CADANGAN PROGRAM MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU
A MENINGKATKAN MARTABAT GURU BAHASA MELAYU
4.1 PERALATAN IT TERKINI DIBEKALKAN KEPADA GURU-GURU BAHASA
MELAYU SUPAYA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P) GURU BAHASA
MELAYU LEBIH MENARIK MINAT MURID
4.2 PEMANTAPAN PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN BAHASA MELAYU DALAM KALANGAN GURU BAHASA MELAYU MENERUSI KURSUS, SEMINAR, BENGKEL DAN KONVENSYEN
4.3 GURU YANG MENGAJAR BAHASA MELAYU MESTI OPSYEN BAHASA MELAYU
4.4 MAKMAL BAHASA PERLU DIWUJUDKAN DI SETIAP SEKOLAH
4.5 PENUBUHAN PERSATUAN GURU BAHASA MELAYU PERINGKAT NEGERI DAN
PERINGKAT KEBANGSAAN
B PENGURUSAN
4.6 KONSEP BAHASA MELAYU MERENTAS KURIKULUM MESTI DIHIDUPKAN
SEMULA
4.7 PERUNTUKAN YANG LEBIH BESAR UNTUK BAHASA MELAYU
4.8 KEPERIHATINAN PENTADBIR DALAM MELAKSANAKAN PROGRAM BAHASA
MELAYU
C MENINGKATKAN STATUS DAN NILAI BAHASA MELAYU
4.9 SYARAT KELULUSAN BAHASA MELAYU DALAM PEMBERIAN SIJIL UNTUK
PEPERIKSAAN AWAM, IAITU PMR, SPM DAN STPM DIKAJI SEMULA
4.10 BAHASA MELAYU PERLU DIBERIKAN MERIT
YANG TINGGI UNTUK KEMASUKAN KE MATRIKULASI/KOLEJ/IPTA
4.11 MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU HENDAKLAH DIWAJIBKAN KEPADA
MURID TINGKATAN ENAM
4.12 PIHAK BERKUASA TEMPATAN MESTI MELAKSANAKAN PENGUATKUASAAN
PENGGUNAAN BAHASA MELAYU YANG BETUL
4.13 SEMUA ACARA RASMI HENDAKLAH MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU
SEPENUHNYA
4.14 MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU MESTI DIJADIKAN MATA PELAJARAN
WAJIB DI SEKOLAH SWASTA DAN KOLEJ SWASTA
4.15 KURSUS-KURSUS RASMI JABATAN SEPERTI PENILAIAN TAHAP
KECEKAPAN MESTI MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU
4.16 PENTERJEMAH BUKU-BUKU ILMIAH DALAM BAHASA ASING KE DALAM
BAHASA MELAYU HENDAKLAH DIPERBANYAK DAN BERTERUSAN
4.17 PENULISAN BUKU-BUKU ILMIAH DALAM BAHASA MELAYU PERLU
DIPERHEBAT
4.18 PROGRAM MENCIPTA ISTILAH BAHASA MELAYU PERLU DIPERTINGKAT
D STRATEGI
4.19 BULAN BAHASA KEBANGSAAN MESTI DIHIDUPKAN SEMULA
4.20 SUDUT PIDATO DI SEKOLAH, MAKTAB, KOLEJ DAN UNIVERSITI MESTI
DILAKSANAKAN DENGAN BERTERUSAN
4.21 PIDATO BAHASA MELAYU (SEMUA TAJUK BERKAITAN DENGAN BAHASA
MELAYU) HENDAKLAH DIPERKENALKAN DAN DILAKSANAKAN
4.22 PERTANDINGAN BAHASA SEPERTI PIDATO, BAHAS,
SYARAHAN, FORUM DAN SEBAGAINYA KE PERINGKAT SERANTAU
(ASEAN)
4.23 SEMINAR BAHASA PERINGKAT KEBANGSAAN PERLU DIADAKAN PADA
SETIAP TAHUN.
4.24 PERKAMPUNGAN PENULIS MUDA PERLU DIADAKAN SETIAP TAHUN DAN
DIPERTINGKAT BILANGAN PENYERTAANNYA
4.25 DBP SEBAGAI BADAN BERAUTORITI DALAM HAL EHWAL KABAHASAAN
PERLU DIHORMATI HENDAKLAH DIJADIKAN SUMBER RUJUKAN UTAMA DAN
TIDAK DIPERTIKAIKAN KEWIBAWAANNYA
4.26 TULISAN JAWI DIJADIKAN SEBAGAI ITEM/KOMPONEN DALAM PEPERIKSAAN
4.27 SEORANG MUNSYI UNTUK SEBUAH SEKOLAH
E PERANAN AGENSI KERAJAAN DAN BADAN KORPORAT
4.28 MEDIA MASSA PERLU MEMBUAT LIPUTAN YANG MELUAS UNTUK AKTIVITI
KEBAHASAAN NEGARA SEPERTI PESTA PANTUN, BAHAS, DAN PIDATO
4.29 PERTANDINGAN KEBAHASAAN PERLU DIANJURKAN OLEH AGENSI
KERAJAAN, BADAN BERKANUN DAN PIHAK SWASTA
F PERANAN PEMIMPIN
4.30 PEMIMPIN POLITIK DAN PEMIMPIN MASYARAKAT PERLU MEMAINKAN
PERANAN MEMARTABATKAN PENGGUNAAN BAHASA MELAYU
4.31 KETERIKATAN KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN PELBAGAI PERINGKAT
DALAM AKTIVITI KEBAHASAAN
5.0 HARAPAN
BAHASA MELAYU PERLU DILETAKKAN DI TEMPAT YANG SEWAJARNYA SESUAI DENGAN KONSEP BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA JIWA BANGSA DAN BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA. BAHASA MELAYU JUGA MEMAINKAN PERANAN SEBAGAI BAHASA PERPADUAN, BAHASA ILMU DAN BAHASA PERANTARAAN (LINGUA FRANCA). JUSTERU, SEMUA PIHAK MESTILAH MEMAINKAN PERANAN MASING-MASING UNTUK MEMASTIKAN KEDAULATAN BAHASA MELAYU TERUS TERPELIHARA. SEMOGA HASRAT MURNI UNTUK MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU DI NEGARA YANG KITA CINTAI INI AKAN MENJADI REALITI.
0 5000 Kata Teima Kasih Cikgu:
Catat Ulasan